Een sprekend grafisch ontwerp op oorspronkelijke wijze gedrukt

Haarlem, 1428. Laurens Janszoon Coster, drukker, komt op het idee om beweegbare uit metaal gegoten letters te maken. De Westerse boekdrukkunst wordt geboren. Maar op Kerstnacht wordt zijn uitvinding gestolen door de broer van Johannes Gutenberg. De rest is geschiedenis. Waar of niet waar, Costers verhaal hou ik graag in ere. Al was het maar om het verhaal. Deze mooie verhalen helpen mij op het creatieve pad.

Ook ik begon in Haarlem, op de Grafische School. Op weg naar een sprekend grafisch ontwerp neem ik de basis van de boekdrukkunst steeds als uitgangspunt. Hierbij werk ik graag zoveel mogelijk met oorspronkelijke grafische materialen en drukpersen. De kunststromingen die kort na de Eerste Wereldoorlog het levenslicht zagen en een stevig fundament voor de komende tientallen jaren vormden, geven me hierbij veel houvast en inspiratie.

Met deze ingrediënten help ik graag bij uw opdracht. En wanneer het mooi en handig is ben ik ook niet bang voor modernere gereedschappen. Zoals de polymeer-, CNC freesmachine, de Power Mac G5 (2005) en de Mac mini (2018).


Een vuist tegen groot, snel en veel

1995 was het jaar dat ik begon op de Grafische School in Haarlem. Toen kon ik me goed verbeelden hoe het zou zijn om in de drukkerij te werken. Maar de drukkerijwereld kwam onder druk te staan. De digitalisering en de filosofie van groot, snel en veel maakte de oorspronkelijke drukkers vleugellam.

Nu bijna 25 jaar later maak ik een vuist tegen deze tendens. Waarbij veel geen vereiste is, om te laten zien wat meer tijd met het resultaat doet en er aandacht is voor bijzondere details.

In Amsterdam Oost, in de prachtige werkplaats van GWA (Grafische Werkplaats Amsterdam) komt uw drukwerk tot leven. Alles is er voorhanden om er iets bijzonders van te maken. Van kleine tot grotere oplages, op dun of dik papier en in één of meerdere kleuren gedrukt.

Kortom, er is heel veel mogelijk. En door te drukken op deze wijze kunnen de persen van GWA blijven draaien en kunnen we het ambacht samen levend houden.


Afbeelding: Zetterij, Het Nieuws van den Dag (1897), Stadsarchief Amsterdam Fonts: Als hommage aan het Bauhaus (1919-2019) zijn de titels opgemaakt in de Bayer Fonetik en de Bayer Universal (1925)